Lietuvos Vyriausiasis administracinis teismas panaikino Vyriausios rinkimų komisijos (VRK) sprendimą, kuriuo du liberalų kandidatai į Trakų savivaldybės tarybos narius buvo pašalinti iš rinkimų kovos dėl neva melagingai užpildytų pareiškinių dokumentų. Teisėjų kolegija nusprendė, kad VRK sprendimas yra teisiškai nepagrįstas, todėl yra naikintinas.
„VRK sprendimas buvo akivaizdžiai neproporcinga priemonė. Teisės normas VRK aiškino ir taikė selektyviai, o tokiomis aplinkybėmis priimtas sprendimas neatitinka gero viešojo administravimo principo, tai nurodė ir teismas“, – teismo sprendimą vertina Trakų merė ir kandidatė šių metų mero rinkimuose Edita Rudelienė.
Vasario viduryje VRK panaikino dviejų Trakų liberalų Žydrūno Lenkausko ir Sigito Radzevičiaus registraciją savivaldos rinkimuose neva dėl to, kad savo anketose jie nebuvo nurodę einantys su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas ir nesumokėjo rinkimų užstato.
Tačiau teisėjų kolegija nusprendė, kad Savivaldybių tarybų rinkimų įstatyme išdėstytas pareigų, nesuderinamų su savivaldybių tarybos nario pareigomis, kurias kandidatai turėjo nurodytų anketoje, sąrašas yra toks, kokį apibrėžė įstatymų leidėjas ir neturi būti aiškinamas plačiau.
„Ž. Lenkauskas ir S. Radzevičius, vadovaudamiesi galiojusiais įstatymais, tinkamai ir laiku pateikė pareiškinius dokumentus. VRK juos įregistravo ir paskelbė kandidatų sąrašus, tad iš esmės patvirtino, kad pateikti dokumentai atitinka reikalavimus. Nė vienas kandidatas neslėpė ir neneigė, kad eina pareigas Trakų rajono savivaldybės valdomose uždarosiose akcinėse bendrovėse“, – akcentuoja Liberalų sąjūdžio pirmininkas Eugenijus Gentvilas.
Pagal buvusį ir esamą teisinį reguliavimą, pareigų ėjimas savivaldybės valdomose uždarosiose akcinėse bendrovėse nėra traktuotinas kaip nesuderinamas su savivaldybės tarybos nario pareigomis. Teisėjų kolegija akcentuoja, kad šiuo atveju teisės nuostatų aiškinimas yra reikšmingas ir lygių galimybių bei vienodų sąlygų būti renkamiems užtikrinimo aspektu.
„Šis klausimas buvo svarstomas net dviejuose VRK posėdžiuose, svarstyme daryta pertrauka ir neformalus klausimo pasitarimas tarp VRK narių, paviešinta atskiroji vienos VRK narės nuomonė. Kaip paprastam kandidatui gali būti aišku, kai pati komisija iki sprendimo priėmimo ginčijosi, o balsavimo metu balsavo nevieningai. VRK ir dabar neturi bendros, vieningos ir aiškios pozicijos šiuo labai svarbiu Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo taikymo klausimu, o šį klausimą iš esmės viešai delegavo išspręsti teismui. Apskritai, tai jau ketvirtas teismo sprendimas per šį mėnesį, kai VRK sprendimus teismas panaikina, nes įstatymus VRK pritaiko aiškindama juos plečiamai“, – VRK sprendimą kritikuoja E. Rudelienė.
Pareiškinių dokumentų priėmimo terminas jau seniai pasibaigęs tiek kandidatams, tiek VRK. Netinkamai ir plečiamai aiškindama įstatymų nuostatas ir taikydama netinkamus kandidatų registracijos naikinimo pagrindus VRK buvo priėmusi neteisėtą individualaus turinio administracinį aktą, kuris nėra pagrįstas teisės aktų normomis, o pritaikytos poveikio priemonės – kandidatų registracijos panaikinimas – nebuvo motyvuotos.
„Teikdami pareiškinius dokumentus Ž. Lenkauskas ir S. Radzevičius niekaip negalėjo žinoti to, ko iki sprendimo priėmimo nežinojo ir pati VRK ir kuo ji abejoja iki šiol. VRK pritaikė kraštutines poveikio priemonės ir buvo atėmusi savo pačios suteiktą teisę jiems dalyvauti rinkimuose. Tai buvo neleistinas ir neteisėtas veiksmas“, – neabejoja E. Gentvilas.
Vyriausiasis administracinis teismas panaikino prielaidomis, abejonėmis ir be aiškaus įstatyminio pagrindo priimtą VRK sprendimą dėl Ž. Lenkausko, kuris yra UAB „Trakų šilumos tinklų“ valdybos narys ir S. Radzevičiaus, kuris yra UAB „Trakų paslaugos“ valdybos pirmininkas, pareigų suderinamumo su savivaldybės tarybos narių pareigomis.