Svarstymuose dėl teisinio karantino įforminimo Seimas yra stumiamas į paraštes

2020-06-02 / Liberalai.lt
Svarstymuose dėl teisinio karantino įforminimo Seimas yra stumiamas į paraštes

Liberalų sąjūdžio frakcijos siūlymus, kad Vyriausybė be Seimo pritarimo, negalėtų nei įvesti, nei pratęsti ar atšaukti visuotinio karantino šalyje, torpeduoja Seimo teisininkai. Pastarieji išbrokavo Liberalų sąjūdžio inicijuotas pataisas Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymui dėl karantino, neva jos gali prieštarauti Konstitucijai. Pataisų iniciatoriams yra šokiruojančiai sunku suvokti, kaip parlamentinėje Respublikoje įstatymų pataisos apribojančios Vyriausybės galimybes piktnaudžiauti valdžia gali būti įvardytos antikonstitucinėmis.

„Panašu, kad karantinas mažina sveiko proto likučius Seime. Tik taip galiu vertinti išvadas Liberalų sąjūdžio teikiamoms pataisoms Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymsui. Priminsiu, kad liberalai siekė vienintelio dalyko – kad Vyriausybė, be Parlamento pritarimo negalėtų vienašališkai įvesti visos šalies ūkinį, finansinį, politinį ir net privatų Lietuvos žmonių gyvenimą reguliuojančio karantino. Dalis Seimo Teisės departamento teisininkų tokiame mūsų siūlyme įžiūrėjo galimą prieštaravimą Konstitucijai. Tai atrodo labai keistai, ypač matant, kad savo argumentacijai jie pasirinko 5 –ąjį Konstitucijos straipsnį, kuris sako, kad „Valstybės valdžią Lietuvoje vykdo Seimas, Prezidentas ir Vyriausybė, Teismas“. Kur logika?“, – retoriškai klausia Liberalų sąjūdžio pirmininkė ir frakcijos Seime seniūnė Viktorija Čmilytė-Nielsen.

Šiuo metu šalyje visuotinį karantiną, remiantis „Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymu“, gali ir įvesti, ir jį pratęsti ar atšaukti Vyriausybė, be Parlamento pritarimo. Liberalų sąjūdžio frakcija šiandien Seimui teikė įstatymo projektą, kuriame numatoma, kad Ministrų kabinetui paskelbus karantiną visoje Lietuvos teritorijoje per 10 dienų jis privalo kreiptis į Seimą dėl tokio režimo patvirtinimo, o vėliau pratęsimo ir/ar atšaukimo. Tačiau toks liberalų projektas buvo pašalintas iš Seimo darbotvarkės, neva dėl to, kad jis  gali prieštarauti Konstitucijai.

„Cituojant klasiką, kažkas iš tikrųjų negerai yra šioje valstybėje jei institucija t.y. Seimas, kurios viena iš prievolių yra kontroliuoti Vyriausybę, yra suinteresuotų teisininkų stumiamas į viešosios politikos pakraščius. Nuo pat visuotinio karantino šalyje paskelbimo buvo akivaizdu, kad tą vienašališkai padariusi Vyriausybė (iš šio proceso eliminavusi ir Seimą, ir Prezidentą) įtvirtino savo politinės galios viršenybę. Mano įsitikinimų, tokių supergalių sutelkimas vienose rankose, be jokios kontrolės yra pavojingas ir žmonėms, ir demokratijai. Konstitucijoje, kurią selektyviai interpretuoja mūsų iniciatyvų stabdytojai, juodu ant balto yra parašyta, kad bet kokių piliečių teisių ribojimas yra galimas tik įstatymo forma, o ši teisė negali būti perdeleguojama kitiems. Taigi Vyriausybė iki šiol priiminėdama anksčiau minėtus apribojimus, galimai pažeidžia fundamentalias Žmogaus teises, nes panašius ribojimus gali įvesti tik Seimas, įstatymo pagrindu“, – teigia signataras, Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Eugenijus Gentvilas.

liberalus